sobota, 28 kwietnia 2018

Wrrrrrr

Jak cisza to długo tu nie zaglądam .Aczkolwiek dzieje się .Normalnie kumulacja ,chociaż nie zapowiadał się dzień za ciekawie .Padł rozrusznik w aucie wobec czego z jęzorem na brodzie na autobus . Najpierw umkneła nam zerówka , tuż za nią 57 , 50 po 8 i jeszcze wokół miasta .Cóż pojechaliśmy 61 i od sądu z trampka .Jasiek na widok sklepu natychmiast poczuł , głód i pragnienie .Opadł z sił i oznajmił , że nigdzie nie idzie .Przypomniałam mu jednak o zbieraniu kropek na małpki 😁 Potem spacerek nazad . Do wizyty u prawniczki ponad godzina . Lezę sobie więc , wlazłam do dyskontu odzieżowego , później do spożywczego i jeszcze  15 min czekania zostało .Pani prawnik zapoznała się z odwołaniem , oraz z ustawą i stwierdziła , że sprawę poprowadzi .Jak przyjdzie pierwsze wezwanie do sądu mam dać znać i pojedzie ze mną , gdyby w pierwszej kolejności wysłano mnie na badania do biegłego .Mam sprawdzić czy to spec od autystów i gdyby nie napisze o zmianę biegłego . Jest więc nadzieja ,że jednak poplaszczę się w domu i jak twierdzą niezorientowani w temacie posiadania potomka z dysfunkcjami na poziomie globalnym , będę nic nie robić , latać do kosmetyczki i do fryzjera , może nawet na fitness sobie pójdę 😜.albo na siłownie , albo będę spać popołudniami .O rety aż mnie ta wizja zabolała . Dobra zejdźmy na ziemię , wrócimy do utartych ścieżek . Zajęci , terapie , pomoce , spacery , place zabaw jednym zdaniem czas dla potomka , Dużo czasu , mnóstwo czasu . Dobra bo mnie znowu wywieje na meandry wyobraźni.Zastanawiałam się czy jest gorsze uczucie od tego które towarzyszy rodzicowi gdy dziecko odprowadza po raz pierwszy do przedszkola .Odpowiedź przyszła sama  .Jest taki moment , kiedy wracasz z pracy i twoje dziecko już śpi a ty uświadamiasz sobie że w ciągu 24 godzin miałaś dla niego godzinę rano .I świadomość ,że takich dni będzie więcej .Nie lubię coraz bardziej tego kraju i ludzi którzy dyktują mi życie .Nie pomagacie to chociaż nie właźcie w szkodę .Ale nie siądzie taki jeden z drugim nad talerzem ośmiorniczek i wpadają na coraz bardziej poronione pomocy  a że oderwane zupełnie od reali codzienności a kogo to obchodzi , przecież oni pomagają .Wrrrr by się chciało zrobić .
Przyszła opinia z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej . Szkoda, że nie przed komisją .

W uzasadnieniu czytamy
Uzyskane w badaniu psychologicznym wyniki wskazują ,że rozwój poznawczy Janka uległ regresowi i aktualnie kształtuje się na wyraźnie obniżonym poziomie ,Zaznaczają się  istotne deficyty w obrębie diagnozowanych funkcji obejmujące pamięć świeżą i bezpośrednią , rozumowanie indukcyjne i dedukcyjne , umiejętności kalkulacyjne , koncentrację uwagi ..Deficyty obecne są również w sferze emcojonalno-społecznej.Chłopiec unika wysiłku poznawczego, niechętnie podejmuje aktywność zadaniową , podejmuje próby manipulowana dorosłymi , by osiągnąć osobiste cele .Dąży do realizacji swoich doraźnych potrzeb .Z trudem podporządkowuje się wydawanym poleceniom , ustawicznie stymuluje się ruchowo i dźwiękowo .Zaburzenia występują także w obrębie mowy .Obserwuje się wadę artykulacyjną , która przy szybkim tempie mówienia powoduje znaczące trudności w zrozumieniu komunikatów konstruowanych przez dziecko .Janek ma również trudności w rozumieniu kierowanych do niego bardziej złożonych poleceń

Przeprowadzone badanie pedagogiczne , nie jest w pełni diagnostyczne .Janek miała duży problem z podjęciem współpracy , oporował , manipulował otoczeniem , domagał się obecności matki lub uskarżał na ból brzucha , demonstrował płacz .Po dłuższym czasie podjął niektóre zadania , ale ich wykonanie wzbudza wątpliwości .Stąd wnioski co do faktycznych umiejętności dziecka należy wyciągać ostrożnie i w przyszłości poddać weryfikacji
Sprawność motoryczna chłopca jest przeciętna , wykonuje on czynności samoobsługowe , niekiedy wymaga pomocy .Sprawność manualna obniżona , trudności w rozpinaniu i zapinaniu guzików ,wiązaniu supełka , obniżona płynność i koordynacja ruchów .Niska jest sprawność grafometryczna , nieprawidłowy chwyt narzędzia piśmienniczego , sztywność ruchów, trudności w kreśleniu podstawowych kształtów  łączeniu punktów .Funkcje wzrokowo -przestrzenne rozwinięte na niskim poziomie , słaba analiza i synteza wzrokowa , pamięć wzrokowa , zdolność odtwarzania układów przestrzennych, identyfikowania wzorów, liter .Dobra znajomość stron , słaba orientacja w relacjach przestrzennych .Funkcje słuchowo-językowe na niskim poziomie .Chłopiec pracuje jedynie w oparciu o sylaby , potrafi dokonać ich syntezy , wyodrębnia z pomocą nagłos i niekiedy  2 , 3 głoski w wyrazach wyuczonych.Nie syntetyzuje głosek , nie potrafi wskazać rymów i aliteracji .Bardzo niska jest umiejętność wypowiadania się tematycznego , często problemy z rozumieniem poleceń .Niska wiedza o najbliższym otoczeniu , bardzo ograniczona zdolność do definiowania pojęć , kategoryzowania przedmiotów
Motywacja o charakterze zabawowym , brak zainteresowania treściami edukacyjnymi .Zdolność do działania w perspektywie nagrody lub po odwołaniu się do uczuć matki ,Silna męczliwość , łatwość rozproszenia uwagi ,słaba koncentracja
Zarówno wyniki badań jak i obserwacja funkcjonowania chłopca wskazują na brak gotowości szkolnej zarówno w sferze edukacyjnej, poznawczej jak i społeczno-emocjonalnej

Stanowisko poradni i uzasadnienie
Przeprowadzone badania wykazały ,że w rozwoju dziecka występują istotne deficyty , które zakłócają jego globalne funkcjonowanie .Poziom umiejętności edukacyjnych odbiega od normy wiekowej  w związku z powyższym za zasadne uznaje się odroczenie chłopcu realizacji obowiązku szkolnego w roku szkolnym 2018/2019 , na co matka wyraziła zgodę

Zalecenia
W dalszych oddziaływaniach zarówno na terenie domu i placówki należy realizować zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego i opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju .
Szczególnie istotne są oddziaływania zmierzające do poprawy funkcjonowania chłopca w kontakcie zadaniowym , wydłużenie okresów efektywnej pracy , wzmacnianie koncentracji uwagi , pobudzanie zainteresowań o charakterze poznawczym i edukacyjnym , niwelowanie zachowań manipulacyjnych i unikowych .Osiągnięcie takich efektów wspomoże dostosowanie zadań do aktualnych możliwości chłopca , stosowanie metod pracy adekwatnych do potrzeb dziecka z autyzmem .

I tak to wygląda .W dniu badania , nerwowość , zmienność nastroju , pobudzenie, zniechęcenie .Efekt raptownego odcięcia od terapii , zajęć i codziennej rutyny .Dziękuję panie właścicielu poprzedniej placówki , przyjaznej dzieciom z autyzmem mam nadzieję ,że jest pan z siebie bardzo zadowolony i kiedy siada pan z własnymi dziećmi do stołu ot myśli o tych które pan skrzywdził swoim brakiem kompetencji i zwyczajnych ludzkich odruchów .Po prostu owacje na stojąco .Panie z Wyspy starają się naprawić to co pan tak bezmyślnie zepsuł , to co pan poprzez swoją decyzje i szereg zaniedbań sprowadził do punktu wyjścia .Zaczynamy od nowa .Tydzień po badaniu , młody w ciągu jedego dnia nauczył się wierszyka

Powiewa flaga
Gdy wiatr się zerwie
A na tej fladze biel jest i czerwień
Czerwień to miłość , biel -serce czyste
Piękne są nasze barwy ojczyste .

Całkiem niezłe moim skromnym zdaniem .Najgorsze w tym wszystkim było to ,że najpierw ja się musiałam go nauczyć a pamieć już cieniutka jak pergamin , krucha .  Jak mus to mus samo się nie zrobi .Dostaliśmy znów zadanie domowe .Dziś cały dzień zmarnotrawiony , przełażony .Jutro do 17 (plus dojście do domu 18) w pracy .I dopiero wieczorem usiądziemy popracować  .
Eh szykuję się na otwarcie sezonu na -,,do pracy rowerem "Zakupiłam klocki hamulcowe w końcu zresztą , jeszcze siedzonko bo się wysłużyło .Jak juz założyłam , brat mój osobisty , wypłosz jakich mało z szyderczym uśmieszkiem na obliczu zapytał a tą strzałkę widziałaś ? Nie k....a nie widziałam .Tu nie ma żadnych strzałek .Pewnie ,że nie ma jak się klocki do góry nogami zamontuje 😀.Dobrze ,że nie rozkręciłam całego pojazdu . Ale jest ok .Dałam radę .Przejazd próbny wykonany .Rety po roku przerwy , po krótkiej przejażdżce wokół osiedla  mięśnie ud w odruchu protestu zbiły się w głaz , serducho mało mi nie wyskoczyło ,że o chęci wyżłopania deszczówki nie wspomnę .No co najbliżej była .A jutro się do pracy wybieram na rowerze .Nie jestem pewna do końca czy to dla mnie bezpieczne ale pocieszam się wersją ,że większość trasy mam z górki .I tak oto wolna sobota zamieniła się w pracująca niedzielę .Dobrze ,że mam na 9 to może zdążę się wyspać .Chociaż senności nie odczuwam zupełnie .Jutro rano makeup naturalny  na zombi.Po długim weekndzie(nie dla wszystkich )czekają nas występy Janka .Na sali , z mikrofonem , dla gości   .Co prawda zapowiedział ,że on tylko powie wierszyk a Kuba , Mikołaj , Dobrusia i inne dzieci zatańczą i zaśpiewają uciekaj myszko do dziury a on będzie patrzył .Ale po zastosowaniu gry słownej -Chyba chcesz żeby mi było przykro .Zmienił zdanie i postanowił wytrwać do końca przedstawienia .Zobaczymy .Pierwsze koty za płoty . W pon będzie ciekawie , gdyż w związku z awarią pojazdu należy gada odstawić autobusem do pracy .Ja ma na 7 .Lesio wraca o 6 albo i po .Ta więc zostaje Ewka .Dadzą radę .Wiem ,że dadzą ale i tak skóra mi cierpnie .Jak nie zwiększą ilości kursów autobusu miejskiego to rzucam prace i otwieram prywatne przewozy pasażerskie do placówek przedszkolnych na terenie miasta teraz zamykam oczy i fru do snu .Plus pracy w niedzielę - nie muszę wymyślać zajęć na jutro 😊

1 komentarz:

Monika Zawadzka pisze...

Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.